معلم بازاریابی سخنران بازاریابی مدرس بازاریابی مشاور بازاریابی استخدام بازاریاب : سه سؤال برای مصاحبه
استخدام بازاریاب : سه سؤال برای مصاحبه
9197685104
بهزاد حسین عباسی
مشاور مدیریت بازاریابی و فروش
سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری
مدرس بازاریابی
معلم بازاریابی
مدرس فروش برندینگ مدرس اصول و فنون مذاکره زبان بدن
هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی
9197685104
behzadabbasi.ir
استخدام بازاریاب خوب و مناسب سختتر از چیزی است که تصور کنیم، خواه شما یک مدیر ارشد بازاریابی باشید و قصد استخدام بازاریاب برای تیم خودتان را داشته باشید یا اینکه قصد جلب همکاری یک آژانس بازاریابی را داشته باشید.
فرایند مصاحبه کردن اغلب مملو از عدم اطمینان بوده، از دقت کافی برخوردار نیست اغلب خیلی وابسته به طرز فکر شخص مصاحبهکننده است. بهترین افراد مصاحبهکننده اغلب به این نتیجه میرسند که سرمایهگذاری کردن بر آن زمینه وابستگی به طرز فکر شخصی یک استراتژی ثابتشده برای اتخاذ تصمیمهای مبتنی بر اطلاعات در رابطه با استخدام است.
من شخصاً بر اساس تجربههای مختلفی که در حوزه بازاریابی داشتهام رویکردهای بسیار متنوع و مختلفی در رابطه با مصاحبههای استخدامی برای جذب بازاریاب دیدهام. از مصاحبههای بسیار خشک و رسمی تا مصاحبههای غیررسمی که بیشتر بر تجربه کاربردی و جنبه حل مسئله تأکید داشته و یا حتی آنهایی که بیشتر بر درک شیوه کار و مزیتهای فرد متقاضی تأکید داشتهاند. با در نظر گرفتن تمامی این رویکردها سعی کردهام بهطور خاص بر روی این فرایند و سؤالهایی تمرکز کنم که به نظر میرسد موجب ایجاد تفاوتی درنتیجه نهایی استخدام میشود.
بنابراین از ابتدای کار عنوان میکنم که توصیه به تکیه کردن بر این پرسشها تنها بهعنوان راهی برای انتخاب فرد مناسب بهعنوان جایگزینی برای پی بردن به توانایی و تجربه و مهارتهای وی ندارم. بلکه توصیه میکنم اگر دنبال یافتن فردی برای مثلاً ایجاد تقاضا در سازمان خودتان هستید، در درجه اول دنبال کسی باشید که پیشازاین در این زمینه فعالیت داشته است. حتماً توجه کنید که فرد مناسب خود را برای استخدام بازاریاب یافتهاید و سپس از بین کاندیدهای باقی مانده جهت اتخاذ تصمیم نهایی این سؤالات را مدنظر قرار دهید:
استخدام بازاریاب
– امروز در دنیای بازاریابی چه موضوعی از بقیه مهمتر است؟
سؤال اول در رابطه سنجش “جنبه فکری” متقاضی است که به من اجازه میدهد وسعت نظر فرد را در رابطه با اطلاعات فرد از صنعت موردنظر بسنجم. پرسیدن این سؤال از این نظر مهم است که ببینیم آیا فرد بهخوبی درک میکند که دنیای امروز دنیایی بسیار دینامیک است و خارج از کانالهای بازاریابی سنتی، بسیار عوامل هستند که بر بازار و حواشی آن تأثیر میگذارند؟ همچنین موجب میشود اطلاعات آن دسته از افرادی را که بیشتر بردنیای جدید و شرایط جدید بازاریابی تمرکز دارند را در مورد شرایط بازاریابی سنتی بسنجیم.
با این سؤال همچنین میتوانیم ببینم که آیا وی تجربه عملی از بازار و شرایط آن دارد و آیا این تجربه تا چه اندازه موجب تغییر درروند فکری وی شده و اینکه چقدر جواب ما را بهصورت کلیشهای و بر اساس تئوریهای علمی فراگرفته شده در کتب درسی و کلاسهای آموزشی و بدون توجه به شرایط روز بازار پاسخ میدهد.
2- چطور با شکست کنار میآیید؟
در دنیای امروز شکست خوردن در بازاریابی خیلی عادی است و هر مورد شکست فرصتی است برای یادگیری نکتههای بسیاری از دنیای بازاریابی. با این سؤال میتوان موارد مهم و قابلتوجه که در ذهن مخاطب باقیمانده را پیدا کرد و اینکه ببینیم آیا فرد شکست را پذیرفته یا خیر و اینکه چگونه از پس آن برآمده است. همچنین پرسیدن این سؤال از طولانی شدن فرایند مصاحبه و بحث در مورد صحیح بودن یا نبودن روش اتخاذشده توسط طرف جلوگیری میکند.
همچنین این سؤال تا حدودی میتوان سطح احساسی و شیوه برخورد وی با موضوع شکست را مشخص کند، هرچند که همانطور که پیشتر گفتم، هر شکستی در بازاریابی خود فرصتی برای یادگیری و کسب تجربههای بیشتر است و بهخودیخود اصلاً چیز بدی نیست و مهم شیوه برخورد ما با آن است.
3- بهطور قانعکنندهای از هر دو جنبه موافق و مخالف یک مسئله حمایت کنید.
این سؤال به عنوان سوال در فرایند استخدام بازاریاب برای هر بازاریابی بسیار حیاتی و مهم است و هر بازاریابی باید در لحظه قادر به پاسخ دادن به آن باشد. بازاریابی بهطورکلی یعنی قانع کردن دیگران نسبت به ارزش بررسی داشتن محصول یا خدمت موردنظر شما و داشتن توانایی برای اتخاذ یک رویکرد مخالف و متضاد در برابر یک موضوع کمک میکند تا فرد قادر باشد یک موضوع را از تمام جنبهها موردبررسی قرار دهد و در رابطه با آن فکر کند.
البته برای آن دسته از بازاریابهایی که دارای تجربه بیشتری در این حوزه هستند، سؤال را بهگونهای دیگر مطرح میکنم و آن اینکه مثلاً میگویم برای فروش دستگاههای فروش خودکار نوشیدنی در دانشگاهها یک کمپین بازاریابی و تبلیغات طراحی کند (و البته وی باید قادر باشد در عرض 5 دقیقه کلیت آن را تعیین کرده و به من ارائه کند). زمانی که پاسخ جامع در این رابطه به من ارائه کرد، سپس از وی میخواهم یک کمپین جذاب برای مخالفت با آن و کمک به عدم فروش آن ارائه کند. توانایی وی در بحث کردن و شکل دادن و دفاع از هر دو جنبه قضیه بهخوبی میتواند شیوه تفکر بازاریاب را برای من مشخص کند.