انواع تقاضا چیست استاد مدیریت مدرس مدیریت سخنران مدیریت معلم مدیریت مدیر سمینار دوره کنفراس همایش
انواع تقاضا چیست؟ – بخش اول
9197685104
بهزاد حسین عباسی
مشاور مدیریت بازاریابی و فروش
سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری
مدرس بازاریابی
معلم بازاریابی
مدرس فروش برندینگ مدرس اصول و فنون مذاکره زبان بدن
هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی
9197685104
پیشبینی تقاضا یک فعالیت حیاتی در حوزه بازاریابی و فروش بهحساب میآید. یکی از مهمترین کارکردهای پیشبینی تقاضا این است که موجب عدم داشتن حجم بالایی از موجودی در انبارها و تحمیل هزینه نگهداری از آنها میشود و همچنین موجب جلوگیری از استفاده کمتر از حد از ظرفیت عملیاتی تولید هم میشود. با لحاظ کردن انواع مختلف تقاضا در بازار، بنگاه مربوطه قادر به داشتن پیشبینی مناسب بوده و میتواند بر اساس آن برای موجودی انبار خودش برنامهریزی کند و به اهداف از پیش تعیینشده برای بنگاه دست پیدا کند.
بهطورکلی 8 نوع مختلف از تقاضا در حوزه بازاریابی وجود دارد که یک مدیر بازاریابی در زمان پیشبینی تقاضا باید آنها را مدنظر قرار دهد. در ادامه به بررسی انواع مختلفی از تقاضا در حوزه بازاریابی و چگونگی برخورد کردن با چالشهای مختلف مربوط به آنها توسط مدیر بازاریابی میپردازیم:
تقاضا منفی: تقاضای منفی نوعی از تقاضا است که در صورت عدم استقبال از محصول در کل بازار به وجود میآید. درمجموع ممکن است محصول، کالایی مفید باشد اما مشتری نیازی به آن نداشته باشد. بهعنوانمثال، خدمات دندانپزشکی درزمانی که مردم در کل مشکلی نسبت به دندانهای خود احساس نمیکنند و از روشهای پیشگیرانه برای جلوگیری از نیاز به این محصول و خدمات استفاده میکنند. بیمه، که در حالت کلی همه مردم باید از آن استفاده کنند، اما خرید و تهیه بیمهنامه را به تأخیر میاندازند. بهطور مشابه، مردم خواهان جلوگیری از حملات قلبی هستند و درنتیجه ممکن است برای یک چک کاپ کلی از بدن هزینههایی را صرف میکنند، حتی ممکن است نتایج بهدستآمده هم منفی باشد، اما بازهم برای دریافت همین نتیجه منفی هم هزینههایی را صرف میکنند. یک مدیر بازاریابی باید از طریق بررسی و تحلیل موقعیت عدم وجود تقاضا برای یک محصول متوجه شود که چرا بازار محصول را دوست ندارد و سپس با اقدامات بازاریابی مناسب، وضعیت را برعکس نماید.
تقاضا
تقاضا ناپاک: تقاضای ناپاک روی دیگر تقاضای منفی است. در نوع منفی تقاضاها، حتی در حالتی که استفاده از یک محصول برای مشتری ممکن است لازم و ضروری هم باشد، بازهم مشتری نسبت به آن اقبالی نشان نداده آن را نمیخواهد. اما در تقاضای ناپاک، مشتری نباید علاقهای به محصول داشته باشد و محصول برای وی منفعتی ندارد، اما بازهم شدیداً محصول را خواسته و از آن استفاده میکند. بهترین مثال از این نوع تقاضا انواع مختلف سیگار، نوشیدنیهای الکلی، اسلحه و فیلمهای مسروقه و بدون مجوز است.
تقاضا پنهان: تقاضای پنهان، همچنان که از نام آن مشخص است، نوعی از تقاضا است که مشتری نیاز خودش به آن محصول را دیرتر متوجه میشود. ازاینرو، درعینحالی که اقدام به خرید یک محصول میکند، اما بازهم ممکن است برخی از ویژگیهای آن محصول را نپسندد و میلی به آنها نداشته باشد. اما بعدها به این ویژگیهای فکر کند و اقدام به خرید محصول بکند. بهترین مثال از تقاضای پنهان گوشیهای همراه هوشمند در برابر گوشیهای همراه ساده هستند. امروزه مردم خواهان داشتن ویژگیهای امکانات بیشتر و بیشتر بر روی گوشیهای خودشان هستند. در ابتدا ممکن است تمایل به استفاده از گوشیهای ساده داشته باشیم، اما پس از مدتی تحریکشده و نسبت به استفاده از گوشیهای هوشمند علاقهمند میشویم. بهطور مشابه مردم ممکن است در ابتدا اقدام به خرید یک خودرو با سوخت بنزین نمایند، اما در اغلب موارد در خرید دوم اقدام به خرید یک خودرو دیزلی میکنند. وظیفه یک مدیر بازاریابی یافتن ویژگیهایی است که در آینده مردم ممکن است در جستجوی آن بربیایند و این ویژگیها را در فعالیتهای بازاریابی خود به صورتی قرار دهند که مشتری بلافاصله خواهان استفاده و بهرهمندی از آن باشد.