مدرس مدیریت فروش استاد مدیریت فروش سخنران فروش تدریس فروش

مدرس فروش استاد فروش سخنران فروش تدریس فروش

مدرس مدیریت فروش استاد مدیریت فروش سخنران فروش تدریس فروش

مدرس فروش استاد فروش سخنران فروش تدریس فروش

مدرس مدیریت فروش استاد مدیریت فروش سخنران فروش تدریس فروش

مدرس فروش استاد فروش سخنران فروش تدریس فروش

۱۰ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

۱۲
فروردين

بهترین مدرس فروش در ایران چه کسی است

ارزش و انواع آن

بهترین مدرس فروش در ایران چه کسی است 

از دیدگاه مدرس فروش برخی صاحب‌نظران همچون مایکل سولومون، مارکتینگ تماماً در مورد خلق و رسانیدن ارزش است؛ رسانیدن ارزش به افراد درگیر در یک معامله. درباره این که ارزش در بازاریابی چیست؟ تعاریف گوناگونی بیان‌شده است که شاید ساده‌ترین آن‌ها مقایسه عایدی مصرف‌کننده با هزینه‌های وی، برای به دست آوردن کالا و خدمات باشد که این منافع و عوایدِ مشتری صرفاً منافع پولی و مالی نیست.

 

همان‌گونه که در بالا گفته شد، هدف رسانیدن ارزش به طرفین درگیر در یک معامله است و به همین خاطر می‌توان ارزش را از نظر افراد درگیر در یک معامله بررسی کرد:

 

ارزش از دید مشتریان

به‌عنوان مشتری تصمیم‌گیری ما تحت تأثیر میزان ارزشی است که از خرید یک کالا یا خدمت به دست می‌آوریم. برای مثال برای خرید یک جفت کفش ممکن است برند آن کفش را با دیگر برندها ازنظر قیمت، شهرت و عوامل دیگر مقایسه کنیم.

 

بازاریابان از طریق ارزش‌های پیشنهادی به مشتریان خود، خلق ارزش می‌کنند. در مورد ارزش پیشنهادی در مارکتینگ مدرس فروش و نحوه ایجاد آن، کتاب‌های مختلفی نوشته شده است، اما در تعریفی ساده، ارزش پیشنهادی دربرگیرنده تمامی منافع و مزایای همراه با کالا و خدمات است و تنها به خود کالا مربوط نمی‌شود. برای مثال کسی که گوشی هوشمند شرکت اپل را خریداری می‌کند، در مقایسه با گوشی ساخت شرکت سامسونگ، احتمالاً نمی‌تواند پیامک‌های بهتری بفرستد یا کار خارق‌العاده‌تری با آن انجام دهد (به دلیل محدودیت‌های موجود در ایران، حتی نمی‌تواند از تمامی امکانات آن استفاده کند). او به دنبال هویت‌یابی با این برند و قرارگیری در گروه مشتریان اپل است؛ مزیتی که سایر برندها نمی‌توانند ایجاد کنند.

 

بازاریابان به دنبال افزودن ارزش‌هایی به کالا هستند که بتوانند به‌واسطه آن از رقبا پیشی بگیرند. ارزش‌هایی از جنس ارزش‌های همراه با گوشی اپل. چالش اصلی بازاریابان، متقاعدسازی مصرف‌کنندگان به خرید بر مبنای ارزش‌های یادشده است.

 

ارزش از دید فروشندگان

اولین ارزشی که از دید فروشندگان به ذهن خطور می‌کند، ممکن است کسب سود باشد. هرچند کسب سود از تولید کالا و خدمات می‌تواند ارزش باشد و واقعاً هم هست، اما ارزش از دید فروشندگان تنها به سود محدود نخواهد شد.

 

در سال‌های اخیر، سازمان‌ها به دنبال کسب ارزش‌های بسیار متفاوت‌تری از مشتریان هستند. دستیابی به وفاداری مشتریان به برند و افزایش ارزش طول عمر مشتریان از این جمله است. در مفهوم ارزش طول عمر مشتریان، شرکت‌ها به محاسبه میزان عواید و سود حاصل از معامله با مشتریان می‌پردازند.

 

برخی شرکت‌ها ارزش‌های خود را در ابعاد دیگری نیز مورد سنجش قرار می‌دهند. اینکه یک شرکت در میان رقبا چه جایگاه و اعتباری دارد، ارزش قدرتمندی است که مشتریان به کسب‌وکارها می‌بخشند.

 

درنهایت، بعضی از سازمان‌ها اصلاً به دنبال سود نیستند و ارزش‌هایی که آن‌ها از معامله با مشتریان کسب می‌کنند می‌تواند بسیار متفاوت باشد. برای مثال، سازمان‌های مردم‌نهاد مدرس فروش حمایت از محیط‌ زیست یا حمایت از کودکان کار، ازاین‌دست سازمان‌ها به شمار می‌روند.

 

خلق ارزش از طریق مزیت رقابتی

در فضای مدیریت کسب‌وکار واژه مزیت رقابتی را به‌ دفعات می‌شنویم. مزیت رقابتی به معنای برتری یک شرکت بر رقبای آن است که به سودآوری بیشتر، فروش بیشتر و افزایش درآمدهای سالانه می‌انجامد. برای مثال، آژانس‌های تاکسی‌تلفنی با روش سنتی فاقد مزیت رقابتی در برابر رقبایی همچون اسنپ و تپسی هستند و به‌ناچار سودآوری کمتر، فروش کمتر و درنهایت مبلغ فروش پایین‌تری دارند.

 

پرسش این است مدرس فروش که مزیت رقابتی در بازاریابی چیست و چگونه یک شرکت به مزیت رقابتی دست پیدا می‌کند؟ مثلاً اسنپ چگونه توانست گوی سبقت را از رقبای سنتی خود برباید؟ پاسخ در مفهوم شایستگی‌های متمایز (distinctive competency) است. این مفهوم به معنای قابلیت‌های برتری است که یک شرکت در مقابل رقبای خویش دارد. راحتی در استفاده و قیمت‌های مشخص و متنوع می‌تواند شایستگی متمایز اسنپ باشد.

 

گام بعدی در کسب مزیت رقابتی، تبدیل شایستگی‌های محوری به مزایای متفاوت (different benefit) است. این مفهوم به معنای ویژگی متفاوت و منحصربه‌فرد کالاها و خدمات شرکت است که آن‌ها را از مشتریان کالا و خدمات رقبا مجزا می‌کند.

 

ارزش خلق‌شده توسط مشتریان: از مخاطبان به جامعه هدف

ظهور و گسترش اینترنت و شبکه‌های مدرس فروش مجازی به مشتریان این امکان را داده که از طریق جوامع مجازی با یکدیگر مرتبط شوند. معمولاً این جوامع از افرادی با ویژگی مشترک تشکیل‌شده است که یکی از این ویژگی‌ها می‌تواند مصرف کالای به‌خصوصی باشد. مثلاً باشگاه ماشین‌بازها  یا شکم‌چران‌های شهر تهران.

 

این جوامع هم به‌صورت خودکار و هم به‌وسیله شرکت‌ها ایجاد می‌شوند و هر یک ویژگی‌ها و مشخصات خاص خود را دارند. مشتریان از طریق ایجاد محتوا و ارتباط با بقیه اعضا می‌توانند به خلق ارزش برای شرکت‌ها و محصولات مرتبط بپردازند و یا بر عکس.

  • بهزاد حسین عباسی
۱۲
فروردين

بهترین مدرس بازاریابی در ایران کدام است

تقاضای نزولی

بهترین مدرس بازاریابی در ایران کدام است 

در این حالت تقاضا نسبت به گذشته کمتر و کمتر می‌شود تا به صفر برسد. وظیفه بازاریابان در این حالت، احیا و تجدید تقاضا‌ست. برای مثال، تقاضا برای محصولات کفش ملی، زمانی نزولی بود.

 

تقاضای نامنظم

در این حالت تقاضا در هر فصل، ماه یا روز متفاوت است. وظیفه بازاریابان در این حالت، تنظیم تقاضا‌ست. برای مثال تقاضا برای بازدید از مجموعه فرهنگی ورزشی توچال یا صرف غذا در رستوران‌ها، حالتی نامنظم دارد. بر همین مبنا، مدیران از طریق تکنیک‌های مختلف، به دنبال تنظیم تقاضا هستند.

 

تقاضای کامل

در این حالت، میزان تقاضا با میزان عرضه برابر است و مشتریان تمامی کالاهایی که شرکت به بازار عرضه می‌کند را خریداری می‌کنند.

 

تقاضای بیش از حد

در این حالت تعداد مشتریان خواهان محصولات، از ظرفیت عرضه شرکت بیشتر است. وظیفه بازاریابان در این حالت، ایجاد تعدیل تقاضا‌ست. برای مثال تقاضا برای ورود به رشته پزشکی بیش از ظرفیت دانشگاه‌های کشور است که از طریق تشویق به تحصیل در دیگر رشته‌ها تعدیل می‌شود.

 

تقاضای زیان‌آور  

در این حالت، مشتریان خواهان محصولات زیان‌آور هستند. وظیفه بازاریاب مقابله با این نوع تقاضاهاست. برای مثال تقاضا برای مواد مخدر صنعتی، تقاضایی زیان‌آور برای فرد و جامعه است که ضمن آگاه‌سازی مخاطبان، با آن مقابله می‌شود.

 

پیشنهادات

نیازها، خواسته‌ها و تقاضای مصرف‌کنندگان از طریق پیشنهادات بازاریابی برآورده می‌شوند. پیشنهادات، مجموعه‌ای از کالاها، خدمات، اطلاعات و تجارب هستند که بازاریابان به مشتریان پیشنهاد می‌دهند. همان‌گونه که بیان شد این پیشنهادات تنها نمود فیزیکی ندارند و می‌توانند شامل خدمات نیز باشند.

 

مبادله

دیگر مفهوم محوری در مارکتینگ، مبادله است. مبادله به معنای این است که فردی کالای ارزشمندی را درقبال گرفتن کالای ارزشمند موردنظرش، به فرد دیگری بدهد. برای مثال، شما برای به دست آوردن لباس موردعلاقه خود به فروشنده پول پرداخت می‌کنید. معمولاً مبادله توسط پول تسهیل می‌شود، اما نه همیشه. در برخی مواقع افراد دارایی‌های غیرپولی خود مانند زمان، مهارت، تخصص، سرمایه فکری و دیگر ارزش‌ها را با چیز دیگری که طالب به دست آوردن آن هستند دادوستد می‌کنند.

 

برای آنکه مبادله‌ای مدرس بازاریابی

 شکل بگیرد، 5 شرط اساسی لازم است که عبارتنداز:

 

1? در هر مبادله باید حداقل دو نفر وجود داشته باشد؛

2? هر طرف، چیزی در اختیار داشته باشد که برای طرف مقابل دارای ارزش باشد؛

3? هر طرف توانایی برقرار کردن ارتباط و تحویل ارزش را داشته باشد؛

4? هر طرف در قبول یا رد پیشنهاد مبادله آزاد باشد؛

5? هر طرف سروکار داشتن با طرف مقابل را ارزشمند و مناسب بداند.

  • بهزاد حسین عباسی
۱۲
فروردين

بهترین مشاوره فروش در ایران کدام است

مکان‌ها

گردشگری، مشاوره فروش صنعتی بسیار ضروری برای رشد و توسعه پایدار است. کشورهای گوناگون می‌کوشند تا جاذبه‌های گردشگری خود را به اطلاع همگان برسانند و حتی خود به خلق جاذبه‌های گردشگری بپردازند. کشور دبی، نمونه‌ای کامل از ساخت جاذبه‌های گردشگری و خلق ثروت از دل ریگ‌های بیابان است. ریگ‌هایی که بدون علم بازاریابی، هرگز چنین جاذبه‌هایی‌ نداشتند.

 

مکان در بازاریابی چیست؟

 

دارایی مالی 

دارایی‌های مشاوره فروش  مختلف نظیر مسکن یا اوراق سهام و … نیز به بازاریابی نیاز دارند. حتی شرکت‌های کارگزار بورس هم در مواجهه با رقبای خود ناچارند از اصول بازاریابی و در بلندمدت استراتژی بازاریابی استفاده کنند. برای مثال شرکت کارگزاری مفید، به اجرای برنامه‌هایی دست زده که برای این صنعت تا حدودی تازگی دارد.

 

برند شرکتی

معمولاً مارکتینگ در مورد محصولات و خدمات شرکت‌ها به کار می‌رود، اما می‌توان آن را برای خود سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز به کار برد. به‌بیان‌دیگر، افزون بر ساخت برند محصولات، می‌توان برند شرکتی یا corporate brand را هم ایجاد کرد. بازاریابی برای خود سازمان بسیار دشوارتر از محصولات سازمان است. به همین دلیل کمتر به آن توجه می‌شود.

 

اطلاعات

به بیانی اغراق‌آمیز مشاوره فروش  از آقای ست گادین (Seth Godin)، بازاریابی اطلاعات که به‌وسیله بازاریابی محتوایی و بازاریابی اینترنتی انجام می‌گیرد، آخرین راهکار است. مردم به دنبال اطلاعات مفید و کاربردی هستند. شرکت‌های مختلف می‌توانند از طریق بازاریابی اینترنتی و با ارائه اطلاعات یکپارچه و منسجم، به جذب مشتریان بپردازند.

 

ایده‌های خلاق

هر کالایی که بازاریابی می‌شود، به‌نوعی بر اساس یک ایده خلاقانه طراحی و تولید شده است. در حقیقت محصولات و خدمات ابزاری برای نمایاندن ایده‌ها و آرزوها هستند و مارکتینگ نقش پررنگی در این فرایند دارد.

 

مفاهیم اصلی و اصول بازاریابی 

برای درک بهتر مفهوم و اصول بازاریابی و کاربست مفاهیم در عمل، یک بازاریاب باید با مفاهیم و اصول بازاریابی آشنا باشد. در زیر به آموزش بازاریابی و مفاهیم اصلی آن با زبان ساده و روان اشاره می‌کنیم.

 

نیاز

شاید بتوان گفت که پایه‌ای‌ترین مفهومی که در مارکتینگ جاخوش کرده است، مفهوم نیاز باشد. «نیاز» عبارت است از احساس کمبود و فقدان. این احساس کمبود و فقدان به حالات گوناگونی می‌تواند جلوه کند. نیازها می‌توانند نمود فیزیکی پیدا کنند، مانند زمانی که در معده‌ خود احساس ضعف می‌کنید یا نمود اجتماعی پیدا کنند؛ همانند نیاز شما به ارتباط با دیگر انسان‌ها و رفع حس تنهایی.

 

درباره نیاز و شناسایی نیازها، تئوری‌ها و نظریات گوناگونی وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها تئوری سلسه مراتب نیازهای آبراهام مازلو است که با نام هرم مازلو نیز شناخته می‌شود. در بحث شناسایی نیازها، روانشناسی و روانشناسان مطرح، کمک بزرگی به مارکتینگ کرده‌اند. شناخت نیازهای انسان، مفهومی بسیار جذاب و گسترده در علم رفتار مصرف‌کننده به شمار می‌رود.

 

منتقدان می‌گویند مشاوره فروش  بازاریابان نیازهای کاذب در افراد ایجاد می‌کنند تا آن‌ها را به مصرف و خرید و صرف پول بیشتر سوق دهند. باید توجه داشت که نیازهای انسانی همواره ثابت هستند و بازاریابان نمی‌توانند نیازها را ایجاد کنند یا از بین ببرند؛ حس گرسنگی وجود دارد، چه رستوران زنجیره‌ای وجود داشته باشد یا نداشته باشد. همچنین افراد به برقراری ارتباط با دیگران و ابراز وجود نیاز دارند (البته این نیاز شدت و ضعف دارد!) چه رسانه‌های اجتماعی وجود داشته باشند یا نداشته باشند. کافی است به غار نوشته‌های اجداد غارنشینمان در چندین هزار سال پیش توجه کنید؛ تصاویر مربوط به شکار یا اعضای خانواده یا دیوار نوشته‌های سده‌های اخیر، پاسخی برای ارضای این نیاز است، درست مانند تصویر صرف غذا در رستوران در صفحات اینستاگرام امروزی.

 

نیاز در بازاریابی چیست

 

اما پاسخ صادقانه این است که بازاریابان می‌توانند در «نوع خواسته‌های افراد» تغییراتی ایجاد و آن را دست‌کاری کنند. حال خواسته (want) چیست؟

 

خواسته

خواسته‌ها، نحوه ارضای نیازها هستند که تحت تأثیر فرهنگ و شخصیت افراد شکل می‌گیرند. نیاز به غذا را می‌توان با انواع روش‌ها برطرف کرد مانند: خوردن انواع غذاها، تنقلات، شیرینی‌ها و… . دو خواهر دوقلو که یکی در هندوستان و دیگری در آفریقای جنوبی پرورش‌یافته‌اند برای صرف غذا با توجه به فرهنگ‌ها، انتخاب‌های متفاوتی دارند. مردم ایران در وعده ناهار یا احتمالاً شام (اگر رژیم غذایی نداشته باشند) از برنج یا نان استفاده می‌کنند درحالی‌که ساکنین شهر اوزاکای ژاپن تمایل زیادی به مصرف سبزی و غذاهای دریایی خام دارند.

 

تقاضا

اگر خواسته با قدرت خرید و پرداخت همراه شود، آنگاه تقاضا شکل می‌گیرد. با توجه به موارد بالا، فردی که گرسنه می‌شود، براساس فرهنگ ‌و علایق شخصی، چند گزینه برای رفع نیاز خود گردآوری می‌کند و آنگاه با توجه به درآمد، یکی از آن‌ها را برمی‌گزیند.

 

افراد از طریق تقاضای کالا و خدمات به دنبال ارزش و بازاریابان نیز درپی کسب ارزش از وجود چنین تقاضاهایی هستند؛ رابطه‌ای که می‌تواند برد-برد باشد. تقاضا انواعی دارد که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

 

تقاضای منفی

در این حالت مشتریان از محصولات شرکت بیزارند و حتی ممکن است پولی پرداخت کنند تا از شر آن محصول راحت شوند. وظیفه بازاریابان، تبدیل این تقاضای منفی به تقاضای مثبت است. برای مثال خدمت سربازی برای مردان تقاضای منفی دارد که سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان از طریق ارزش افزایی برای مشمولین، می‌خواهند ‌این روند را تغییر دهند.

 

تقاضای منفی در بازاریابی چیست

 

نبود تقاضا 

در این حالت، مشتریان ممکن است از محصولات شرکت بی‌خبر باشند یا آن‌ها را نخواهند. برای مثال چای سبز، محصولی است که ایرانی‌ها نسبت به آن تمایل اندکی دارند. در این حالت وظیفه بازاریاب، ایجاد تقاضا است.

 

تقاضای پنهان

این نوع تقاضا، به نیازهای تأمین نشده مشتریان اشاره دارد. این وضعیت تقاضا فرصت فوق‌العاده‌ای برای بازاریابان و کارآفرینان موفق ایجاد می‌کند. وظیفه بازاریاب پروش تقاضا است. برای مثال، نیاز مصرف‌کنندگان به حمل‌ونقل راحت و کم‌هزینه، در بازاریابی اینترنتی به شکل‌گیری تاکسی‌های اینترنتی انجامیده است.

  • بهزاد حسین عباسی
۱۲
فروردين

بهترین مشاوره بازاریابی در ایران کدام است

واقعیت آن است که مدیریت بازاریابی، دنیای خاص خودش را دارد.  همین دنیای خاص و گسترده، بسیاری را دچار سردرگمی می‌کند. گویا  تعریف هرکس از مارکتینگ با دیگران متفاوت است.

 

در این مقاله قصد داریم به آموزش بازاریابی که یکی از مهیج‌ترین مباحث افتصادی-جامعه شناسانه در قرن 21 است بپردازیم و مفاهیم اولیه آن را مرور کنیم. در این مقاله شما متوجه خواهید شد که تعریف بازاریابی چیست؟ مفاهیم اولیه آن کدام‌اند؟ سیر تکاملی آن چگونه است؟ چه عواملی موجب تغییر در آن می‌شوند؟ اصول بازاریابی چیست؟ و درنهایت جنبه‌های منفی آن کدام‌‌اند؟ شکل زیر نمودار مطالب مطرح‌شده در این مقاله را نشان می‌دهد.

 

فهرستی از بازاریابی چیست؟

 

کلیات و تعاریف

برای آنکه یک فرد به بازاریاب موفقی تبدیل شود باید با مفاهیم اولیه و اصول بازاریابی آشنایی داشته باشد. او باید بداند بازاریابی چیست؟ همچنین لازم است تعریف‌های نادرست ارائه شده در این زمینه را تشخیص دهد و درک کند که در چه مواردی مصداق دارد.

 

تعریف بازاریابی

به نظر می‌رسد فیلیپ کاتلر (Philip Kotler) بهترین تعریف بازاریابی را ارائه داده است:

 

«فرایندی که به‌وسیله آن شرکت‌ها مشتری را درگیر می‌کنند و به ساخت روابط مستحکم با مشتری و آفرینش ارزش برای او در مقابل کسب ارزش از او می‌پردازند»

 

حدود پنجاه سال پیش، پیتر دراکر (Peter Drucker)، یکی از بزرگ‌ترین متفکران مدیریت در جهان که برخی او را پدر مدیریت نوین جهان می‌دانند، مراحلی را برای تعریف بازاریابی یا مارکتینگ مدرن ایجاد کرده است. او می‌گوید:

 

«اگر بخواهیم از چیستی کسب‌وکار مطلع شویم، ناچار باید از هدف شروع کنیم. تنها یک هدف ارزشمند برای کسب‌وکار قابل‌تصور است و آن خلق مشتری است. این مشتری است که چیستی یک کسب‌وکار را معین می‌کند و اوست که مایل به پرداخت پول برای کالا و خدمات شماست. کالا و خدماتی که برآمده از دل طبیعت و حاصل تبدیل منابع طبیعی به کالاها و ثروت است. آنچه یک کسب‌وکار تولید می‌کند، چندان اهمیتی ندارد و در آینده موفقیت کسب‌وکار تعیین‌کننده نیست؛ بلکه آنچه مشتری فکر می‌کند، می‌خرد و به‌عنوان “ارزش” در نظر می‌گیرد، تعیین‌کننده است. به همین سبب هدف کسب‌وکار، خلق مشتری است. یک کسب‌وکار، تنها و تنها دو کارکرد تجاری مهم دارد: بازاریابی و نوآوری»

 

قدرت جملات گفته‌شده در بالا را در نظر بگیرید؛ یک کسب‌وکار برای مشتریان و با تبدیل منابع طبیعی‌ یا انسانی به پیشنهاد ارزشی حداکثری ساخته می‌شود. برمبنای این رویکرد، دراکر بازاریابی را تنها به یک دپارتمان یا بخش مشخصی از یک سازمان مربوط نمی‌داند، بلکه به نظر او مارکتینگ باید کل سازمان را  در‌برگیرد؛ یعنی تک‌تک کارکنان یک سازمان، بازاریابان آن سازمان به شمار می‌روند. دراکر می‌گوید: «بازاریابی آن‌قدر پایه‌ای است که نمی‌توان آن را  یک کارکرد مجزا دانست.» بی‌شک فلسفه کسب‌وکار پیتر دراکر  بسیار جلوتر از زمان خودش بود.

 

تعریف بازاریابی از دید انجمن علمی آمریکا:

 

«بازاریابی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، نهادها و فرایندهایی است که برای خلق، ارتباط، تحویل و مبادله پیشنهاداتی به کار می‌رود که برای مشتریان، شرکا، مراجع و جامعه ارزشمند است».

 

این تعریف بازاریابی بسیار خوب است؛ زیرا:

 

• بر جنبه‌های استراتژی بازاریابی تمرکز دارد و آن را در جایگاه مرکز به‌عنوان عامل موفقیت سازمان قرار می‌دهد

• بازاریابی را «مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، نهادها و فرایندها» می‌داند؛ به عبارتی، آن را تنها به یک دپارتمان سازمانی محدود نمی‌کند

• تمرکز اصلی بازاریابی را به‌سوی خلق ارزش معطوف می‌دارد: خلق، ارتباط، تحویل و مبادله ارزش به ذینفعان مختلف.

 

کل کتاب بازاریابی

چه چیزی بازاریابی نیست؟

وقتی به مفهوم و تعریف بازاریابی فکر می‌کنید، چه تصاویر و ایده‌هایی به ذهنتان می‌آید؟ اصولاً تعاریف و ذهنیات هرکس به‌شدت به تجارب گذشته و سن و سابقه حرفه‌ای وی و متغیرهای دیگری وابسته است؛ بنابراین، پیش از پرداختن به تعریف بازاریابی بهتر است بدانیم چه چیزهایی نیست؟

 

اگر برداشت شما از مارکتینگ مطابق یکی از گزاره‌های زیر است، پس یک جای کار می‌لنگد و احتمالاً این برداشت اشتباه باعث زیان شما در کسب‌وکار یا فضای آکادمیک خواهد شد:

 

• تبلیغات سرگرم‌کننده و اغواگر یا برعکس، تبلیغات تکراری بی‌وقفه و ملال‌آور (به‌عنوان مثال: تیزر تبلیغاتی مدرسان شریف: کتاب چی بخونم؟ …. کلاس کجا برم؟…)

 

• فروشندگان سمج که از شما می‌خواهند کالایشان را همین‌ الان بخرید (به‌عنوان مثال: همین حالا با ارسال پیامک، کالا را درب منزلتان تحویل بگیرید)

 

• اسپم‌های فراوان در ایمیلتان یا پیامک‌ها و پیشنهادات ناخواسته‌ مکرر بر روی گوشی موبایلتان (به‌عنوان مثال: کاشت مو یا برداشت مو تنها در یک دوره، تضمینی)

 

• استفاده از سلبریتی‌های معروف برای معرفی یک برند (به‌عنوان مثال: ورزشکارانی که از محصولات شرکتی خاص استفاده می‌کنند)

 

سلبریتی های معروف در بازاریابی چیست؟

 

• ادعاهای غلو شده در‌باره کیفیت یک محصول که همواره بی‌اعتمادی نسبت به تولیدکننده و دیگر بازاریابان را درپی دارد (به‌عنوان مثال: بالاترین میزان فروش در کشورهای اروپایی هم‌رده با محصولات جهانی)

 

• دپارتمان بازاریابی در یک سازمان که مالک کل ایده‌های بازاریابی آن سازمان است. اینکه ماموریت دپارتمان چیست؟ به استراتژی‌های کلان سازمان بازمی‌گردد، اما در هر صورت، بازاریابی به دپارتمان بازاریابی محدود نمی‌شود.

 

• نوع برخورد ویزیتور یا نماینده‌ علمی و مسئول جذب مشتریان بالقوه. (به‌عنوان مثال: می‌توانم چند لحظه وقتتان را بگیرم؟ می‌توانم دلیل عدم درخواستتان را بدانم؟ محصول ما…). اگر قدری جلوتر برویم، تعریف بازاریابی و فروش، اگرچه همواره بایکدیگر آمده‌اند و بین آن‌ها رابطه‌ای تنگاتنگ وجود دارد، اما دو مفهوم متفاوت‌اند.

 

به این لیست می‌توان موارد بی‌شمار دیگری را اضافه کرد. دلایل گوناگونی به ایجاد این سوءبرداشت‌ها از مفهوم بازاریابی می‌انجامد. در جدول زیر 6 مورد از این سوءبرداشت‌ها آمده است:

 

بازاریابی چه نیست؟بازاریابی چیست؟

تنها یک مرکز هزینه دیگر برای سازمان استبرخی از مدیران و تصمیم‌گیرندگان در مواقع بحرانی، جهت مدیریت بحران و هنگام نیاز به کاهش بودجه، اولین واحدی که برای قلع‌وقمع نمودن به ذهنشان خطور می‌کند؛ واحد بازاریابی است. بازاریابی فرایندی بلندمدت است و نباید در کوتاه‌مدت از آن انتظار معجزه داشت.

ادعای کلاسیکی وجود دارد که بیان می‌کند شرکت‌های موفق به‌صورت هم‌زمان در کوتاه‌مدت هزینه‌های مالی خویش را کنترل می‌کنند تا از عملکرد مالی خود اطمینان یابند؛ درحالی‌که برای موفقیت در بلندمدت و کسب مزیت رقابتی بر بازاریابی سرمایه‌گذاری می‌نمایند.

ذاتاً غیراخلاقی و برای جامعه مضر استاینکه اخلاق در بازاریابی چیست و چه معیارهایی دارد، مبحثی بسیار مفصل است اما ذاتاً از سایر حوزه‌های کسب‌وکار غیراخلاقی‌تر نیست. رسوایی‌های مالی مربوط به حرفه حسابرسی و حسابداری هنوز در جهان از بحث نیافتاده است. برخی از جنبه‌های بازاریابی می‌تواند غیراخلاقی و یا غیرقانونی باشد همانند: تکنیک‌های فروش گول زننده، ادعاهای تبلیغاتی غلط و بسته‌بندی‌های مضر برای طبیعت. این موارد چون توسط عموم مردم قابل‌مشاهده و ملموس است ممکن است به‌عنوان کل بازاریابی در نظر گرفته شود.درحالی‌که سازمان است.

تماماً در مورد سرگرمی استبرخی از جنبه‌های بازاریابی ذاتاً سرگرم‌کننده و جالب هستند. مثلاً استفاده از یک گاو کارتونی توسط یک شرکت که دیالوگ‌هایی بامزه می‌گوید یا میمون موتورسوار در تبلیغات چی‌توز می‌تواند هم کودکان و هم بزرگ‌سالان را جذب کند. خرس استفاده‌شده توسط شرکت ایران رادیاتور واقعاً خاطره‌انگیز است.اما در کنار همه‌ این‌ها، بازاریابی شامل جنبه‌های پیچیده‌تر و تا حدودی دشوارتری همچون تحقیقات بازاریابی پیشرفته، تجزیه‌وتحلیل، تصمیم‌گیری و تدوین استراتژی و اهداف است.برای بسیاری از سازمان‌ها به معنای صرف هزینه‌ای چشمگیر است و به همین خاطر اغلب شرکت‌ها بدون پشتوانه‌های اطمینان‌بخش، حاضر به‌صرف هزینه نیستند. از همین رو شرکت‌هایی که تنها به دنبال جنبه‌های سرگرم‌کننده و لذت‌بخش بازاریابی می‌روند، احتمالاً با شکست مواجه می‌شوند.

تماماً در مورد تبلیغات استتبلیغات تنها یکی از روش‌هایی است که بازاریابی به‌وسیله آن با مشتریان بالقوه‌ خویش ارتباط برقرار می‌کند. تبلیغات به‌شدت برای عموم قابل‌رؤیت است و به همین خاطر بسیاری از افراد زمانی که به بازاریابی فکر می‌کنند، تبلیغات در ذهنشان تداعی می‌شود.اصل معروف دراین‌باره : تبلیغات خوب، محصول بد را سریع‌تر از رده خارج می‌کند.

تماماً در مورد فروش استعموم مردم به‌نوعی هرروز با فروش مواجه می‌شوند. از تماسی که برای فروش سیم‌کارت به شما گرفته می‌شود یا فروشنده‌ای که مستقیم به دفتر شما مراجعه می‌کند، همگی جلوه‌های گوناگونی از فروش است که منجر به این سوءبرداشت غلط از مفهوم بازاریابی می‌شود. فروش شخصی هم یکی از روش‌های ارتباطی است که بازاریابی از آن استفاده می‌کند. بازاریابان باید در برابر شرکت به این سوال پاسخ دهند که آمیخته ارتباطات بازاریابی چیست و در مورد آمیخته ارتباطات بازاریابی تصمیم‌گیری کنند: اینکه از چه روش‌هایی برای نزدیک شدن و برقراری ارتباط با مخاطبان بالقوه و فعلی استفاده می‌شود. علاوه بر تبلیغات و فروش شخصی، روش‌های ارتباطی دیگر همچون روابط عمومی، ترفیعات فروش و بازاریابی مستقیم وجود دارد که در مقالات بعدی در مورد اثربخشی هریک خواهیم نوشت. اما آنچه مهم است این است که فروش را مساوی بازاریابی و بازاریابی را مساوی فروش ندانیم.

تنها بازاریابان سازمان، وظیفه بازاریابی دارندهمه‌ افراد یک سازمان بازاریاب هستند. همه افراد یک سازمان در موفقیت یا شکست بازاریابی نقش دارند.صرف‌نظر از پست یا جایگاه در سلسله‌مراتب سازمانی، همه افراد در آن نقش دارند. همه افراد سازمان باید بدانند که معیارها و استاندارد‌‌های شرکت در مورد بازاریابی چیست؟ افراد با مهارت‌های بازاریابی موفق‌تر هستند. کافی است به خودتان به‌عنوان یک برند شخصی فکر کنید که می‌تواند تأثیرگذار و جذاب باشد.

بازاریابی شامل چه مواردی می‌شود؟

بازاریابان به‌طورکلی در 10 زمینه اصلی فعالیت می‌کنند: کالا، خدمات، رویدادها، تجارب، افراد، مکان‌ها، اموال، سازمان‌ها، اطلاعات و ایده‌های خلاقانه.

 

محصولات

کالا‌ها و محصولات فیزیکی، مشاوره بازاریابی نقش پررنگی در اکثر محصولات دارند. از یک بسته چیپس گرفته تا ورق فولاد و لباسی که به تن می‌کنید، همگی جزو کالا و محصولات تلقی می‌شوند.

 

خدمات

خدمات،مشاوره بازاریابی حالتی غیرملموس و غیرفیزیکی دارند و از این نظر در مقابل محصولات قرار می‌گیرند. البته بسیاری از محصولات به همراه خدمات جانبی عرضه می‌شوند. خدمات را می‌توان شامل فعالیت مؤسسات آموزشی، شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ خدمات زیبایی و … در نظر گرفت. خدمات این ویژگی‌ها را دارند: ناملموس، غیرقابل ذخیره‌اند و‌ نمی‌توان آن را از تولیدکننده جدا کرد. همچنین در کیفیت متغیرند. همین عوامل بازاریابی خدمات را از بازاریابی محصولات متمایز کرده ‌است.

 

رویدادها

بازاریابان رویدادهای مختلف را در زمان‌ها و مکان‌های مختلف بازاریابی می‌کنند؛ از رویدادهایی نظیر المپیک و جام جهانی گرفته تا یک نمایشگاه هنری کوچک.

 

تجارب

بازاریابان تجارب مختلف را نیز بازاریابی می‌کنند. برای مثال وب‌سایت مدیر ماجراجو تجارب گوناگونی درباره پرش از هواپیما در ارتفاع 25 هزار پایی تا صعود به سردترین نقطه کره زمین در اختیار مدیران قرار می‌دهد. هرچند استفاده از تمامی محصولات و خدمات به‌نوعی برای مشتریان تجربه‌هایی به همراه دارند.

 

برند شخصی

مبحث برندسازی شخصی یا personal branding به مشاوره بازاریابی صورت ویژه در‌باره بازاریابی افراد سخن می‌گوید. سلبریتی‌ها و افراد خبره در زمینه‌های مختلف از برندسازی شخصی استفاده می‌کنند تا بتوانند جایگاه خود را در میان هم صنفان خود بهبود بخشند و مبالغ بالاتری دریافت کنند. در کنار دریافتی بالاتر، شهرت بیشتر نیز یکی از دلایل برندسازی شخصی است. برای مثال خانم میشل اوباما،‌ به یک ستاره راک در عالم نویسندگی  تبدیل‌شده است.

  • بهزاد حسین عباسی
۱۲
فروردين

دیجیتال مارکتینگ چیست

تا حالا یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ را موقع کار کردن دیده‌اید؟ ساعت‌ها خیره می‌شود به مانیتور، کلیک و تایپ می‌کند. هرکس نداند فکر می‌کند مشغول یللی تللی کردن است اما همان لحظاتی که به مانیتور خیره شده و قهوه‌اش را مزه مزه می‌نوشد مشغول فروش میلیونی یا حتی میلیاردی است. چه شغل خوبی است مگه نه؟ شما هم می‌خواهید بدانید این دیجیتال مارکتینگ چیست و دقیقاً چه کار می‌کنند؟

 

دیجیتال مارکتینگ در یک کلام یعنی بازاریابی با ابزارهای دیجیتال. حالا این که وقتی دیجیتال مارکتر به مانیتور خیره شده دقیقاً چه کار می‌کند؟ با چه ابزارهایی سر و کله می‌زند؟ و چطور محصول یا خدمات می‌فروشد داستانی طولانی است که در ادامه توضیح دادیم.

 

برای اینکه خیلی راحت همین اول کار کل ماجرا دستتان بیاید، ویدئوی زیر را حتماً ببینید؛ در این ویدئو سعید رهبری به زبان ساده توضیح می‌دهد که دیجیتال مارکتینگ یعنی چه و به درد چه کسانی می‌خورد؟

 

 

در ادامه با یک مثال می‌بینیم که بازاریابی دیجیتال در عمل چیست و چه کمکی به کسب و کارها و افراد می‌کند.

 

بازاریابی دیجیتال در عمل یعنی چه؟

آخرین کالایی که آنلاین خریدید یادتان هست؟ ما فرض می‌کنیم به دنبال خرید گوشی موبایل هستید تا ببینیم یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ در این فرایند خرید چه نقشی دارد.

 

مرحله اول: جستجو

طبق آمارها بیش از 60 درصد افرادی که دسترسی به اینترنت دارند قبل از هر خریدی درباره آن کالا در اینترنت جستجو می‌کنند. این جستجو می‌تواند یک اطلاع از قیمت ساده یا تحقیق عمیق باشد.

 

اگر گوشی‌باز نیستید و از مدل‌های جدید عرضه شده خبر ندارید، با جستجوی عبارت‌هایی مثل: «بهترین گوشی‌های جدید»، «بهترین موبایل زیر 5 میلیون»، «گوشی سامسونگ 2020» سعی می‌کنید تا فهرستی از مدل‌های قابل انتخاب را پیدا کنید.

 

نقش دیجیتال مارکتینگ در این مرحله به چند بخش قابل تقسیم است. اول باید مقالات یا ویدیو مطابق نیاز شما تهیه و منتشر کرده باشد. این بخش کار همان بازاریابی مبتنی بر محتوا است. دوماً وبسایت یا هر نوع بستر دیگری که برای انتشار محتوا در نظر گرفته شده باید سئو (SEO) باشد. به زبان ساده یعنی صفحه یا وبسایت در میان هزاران نتایج جستجوی گوگل رتبه بالایی بگیرد.

 

دوره دیجیتال مارکتینگ 

دوره اینستاگرام 

دوره دیجیتال مارکتینگ 

مشاوره بازاریابی

مشاوره فروش 

مدرس بازاریابی

مدرس فروش

مشاوره دیجیتال مارکتینگ

  • بهزاد حسین عباسی
۱۲
فروردين

بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ در ایران کدام است

وقتی چند فهرست و راهنماها را خواندید حالا وقت مقایسه کردن مدل‌ها است. نام سه مدل پیشنهادی را جستجو می‌‌کنید. در جستجو روی اولین لینک که یک تبلیغ است کلیک می‌کنید. تبلیغات داخل گوگل از سرویس گوگل ادز مدیریت و اجرا می‌شوند. کارشناس دیجیتال مارکتینگ می‌تواند تبلیغات را طوری بهینه‌سازی کند که در میان نتایج جستجو به صورت هدفمند به مشتریان بالقوه نمایش داده شود.

 

معمولاً در جستجوها به یک نتیجه اکتفا نمی‌کنیم و چندین تب همزمان باز می‌کنیم. وقتی چندین گزینه وجود دارد، جزئیات اهمیت زیادی پیدا می‌کنند. در این مرحله کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید مطمئن شود که اطلاعات موردنیاز کاربر در دسترس هستند و در کل تجربه کاربر رضایت‌بخش باشد. اینجا مهارت‌های طراحی، تجربه و واسط کاربری نقش پیدا می‌کنند.

 

به علاوه باید به کمک ابزارهای تحلیل دیجیتال مثل گوگل آنالیتیکس درک کرد که کاربران از چه منابعی وارد وبسایت می‌شوند، چه کارهایی انجام می‌دهند و چه چیزی باعث می‌شود از خرید منصرف شوند.

 

مرحله سوم: ترغیب به خرید

بعد از کلی تحقیق به یک انتخاب نهایی می‌رسید. قیمت‌ها، گارانتی و لوازم جانبی را هم بررسی می‌کنید و در نهایت تصمیم می‌گیرید از یک فروشگاه نه چندان مشهور خرید کنید.

 

در مراحل خرید کارها به خوبی پیش می‌رود و پیامکی دریافت می‌کنید که ثبت سفارش را تایید می‌کند.

 

مرحله چهارم: وفادارسازی و بازگشت مشتری

از گوشی که خرید‌هاید راضی هستید و هرکسی می‌پرسد ار کجا خریدی نام فروشگاه اینترنتی را می‌گویید. فرضاً گلس و قاب برای گوشی نخریده‌اید. در همان روز پیامکی از طرف فروشگاه اینترنتی دریافت می‌کنید که گلس و قاب‌های این مدل 30 درصد تخفیف خورده‌اند. گلس و قاب را هم از همین فروشگاه سفارش می‌دهید. در پیامک تبلیغ لینک صفحه اینستاگرام فروشگاه هم گذاشته‌اند؛ بعد از نگاهی به صفحه اینستاگرام از محتوایش خوشتان می‌آید و دنبالش می‌کنید.

 

در این مرحله دیجیتال مارکتر تلاش می‌کند با ارسال پیام‌، تبلیغات، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و تدوین کمپین‌های فروش اینترنتی، کاری کند که مشتریان قبلی را به خرید دوباره بکشاند.

 

پس در کل دوره دیجیتال مارکتینگ  یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ در کنار دیگر افراد متخصص تلاش می‌کند تا فروش یا ارائه خدمات در بسترهای دیجیتال به بهترین شکل ممکن انجام شود.

 

بررسی روش‌های ساخت فروشگاه اینترنتی برای همهحتما بخوانید: بررسی روش‌های ساخت فروشگاه اینترنتی برای همه

یک پیشنهاد به صرفه: تمام آنچه را که می‌خواهید از دیجیتال مارکتینگ و بخش‌هایش بدانید در کتاب «دیجیتال مارکتینگ و متعلقات» آکادمی نوین هست! برای دریافت به صفحه توضیحات کتاب در آکادمی مراجعه کنید.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست و چه وظایفی دارد؟

به صورت کلی، هر کاری که شما در آن از ابزارهای دیجیتال (مثل ایمیل، سایت، پیامک و...) برای تبلیغات، فروش، نظرسنجی یا معرفی محصولات یا خدماتتان استفاده کنید، نوعی بازاریابی دیجیتال است.

 

دیجیتال مارکتینگ مرزبندی مشخصی ندارد که لیستی از ابزارها و وظایف را برای آن تعریف کنیم اما براساس تجربه و کارهای متداول می‌دانیم بیشتر چه کارهایی زیر عنوان دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند.

 

دنیای دیجیتال مارکتینگ واقعاً گسترده است. از اصول اولیه بازاریابی دیجیتال که پایه فروش اینترنتی است شروع می‌شود تا لحظه‌ای که فروش میلیونی خود را رصد می‌کنید. پس اول از همه با تمام روش‌ها و تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال آشنا شوید که در دوره ویدئویی «آموزش فروش اینترنتی» به طور کامل توضیح دادیم. توی این دوره شما یاد می‌گیرید که چگونه مشتری جذب کنید، آن‌ها را عاشق کسب و کارتان کنید و مشتری‌هایتان را چندین و چندبرابر کنید. در نهایت هم یک فروش میلیونی را تجربه کنید.

 

اما در این بخش  مقاله تمامی عناصر اساسی دیجیتال مارکتینگ را به صورت مختصر و مفید توضیح می‌دهیم. پیشنهاد می‌کنیم بعد از آشنایی اولیه سری به صفحه آکادمی نوین بزنید و یادگیری را از همین امروز شروع کنید.

  • بهزاد حسین عباسی
۱۲
فروردين

بهترین دوره آموزش اینستاگرام در ایران کدام است

ثبت نام در اینستاگرام یکی از راحت‌ترین عضویت‌های موجود در اپلیکیشن‌های اجتماعی است. در همان ورود اول، از شما خواسته می‌شود که اطلاعات اکانت خود را برای ورود به اکانت وارد کنید. اگر این اولین مراجعه‌ی شما است، می‌توانید با لمس گزینه‌ی Sign Up و سپس Signup with email or phone number وارد صفحه‌ی ساخت اکانت شوید تا با وارد کردن ایمیل یا شماره تلفن خود، در برنامه ثبت نام کنید. اگر از روش ایمیل استفاده کنیدT می‌توانید بدون تأیید لینک فعال‌سازی، وارد اینستاگرام شوید. اما اگر شماره تلفن را وارد کنید ابتدا باید کد تأیید را که به شما پیامک شده است در برنامه وارد کنید تا به مرحله‌ی بعد بروید.

 

در مرحله‌ی دوره اینستاگرام  بعدی از شما خواسته می‌شود تا نام کامل خود (دلخواه) و یک رمز عبور برای اکانت انتخاب کنید. بعد از تکمیل این بخش و لمس گزینه‌ی Next، به مرحله‌ی اصلی یعنی تعیین نام کاربری یا آی‌دی خواهیم رسید. آی‌دی مورد نظرتان را وارد کنید و بعد از تأیید آزاد بودن آن، به مرحله‌ی بعدی بروید.

 

در این بخش از شما خواسته می‌شود تا برای پیدا کردن دوستان احتمالی، اکانت خود را به اکانت فیسبوک متصل کنید. اگر به هر دلیلی تمایلی به انجام اینکار ندارید گزینه‌ی Skip را انتخاب کنید تا به مرحله‌ی آخر ثبت نام وارد شوید.

 

در این بخش اینستاگرام مخاطبان شما را اسکن می‌کند و هر شخصی که اکانت اینستاگرام داشته باشد (با این شرط که شماره تلفن خود را در اکانت ثبت کرده باشد) به شما معرفی می‌کند تا در صورت تمایل او را فالو کنید. پیشنهادهای خود اینستاگرام نیز در تب جداگانه‌ای به شما نمایش داده می‌شوند تا با مرور محبوب‌ترین پیج‌های این شبکه، موارد دلخواه را فالو کنید.

 

کار تمام است. اکنون وارد محیط اینستاگرام شده‌اید. برای انتخاب عکس پروفایل نیز کافی است به پروفایل خود مراجعه کنید و با لمس طولانی روی عکس خام فعلی، یا مراجعه به بخش Edit You Profile عکس مورد نظرتان را انتخاب و آپلود کنید.

 

معرفی چهار بخش اصلی برنامه

 

 

در نوار ابزاری که در پایین صفحه قرار دارد 5 گزینه وجود دارد که به جز گزینه میانی که مربوط به ارسال پست جدید است و در ادامه آن را معرفی می‌کنیم، 4 گزینه دیگر به 4 بخش اصلی اینستاگرام اختصاص دارند.

 

گزینه‌ی اول (آیکون خانه) مربوط به بخش اصلی برنامه یا به اصطلاح Feed-ها است. این بخش مانند Home Page فیسبوک عمل می‌کند و پست‌های ارسال‌شده توسط اشخاصی که آن‌ها را فالو کرده‌اید به‌صورت یکجا در این بخش به نمایش گذاشته می‌شوند. این بخش در ابتدا پست‌ها را به ترتیب زمان انتشار نمایش می‌داد که متاسفانه در اقدامی عجیب از سوی مسئولین اینستاگرام و با وجود مخالفت‌های اکثر کاربران این شبکه، ترتیب نمایش پست‌ها کاملا به هم ریخت و هم اکنون پست‌ها به‌صورت به هم ریخته و شانسی نمایش داده می‌شوند. البته خود اینستاگرام اعلام کرده است که ترتیب پست‌ها را طوری نمایش می‌دهد که پست‌هایی که برای شما مهم‌تر است در بخش بالاتر نمایش داده شود؛ اما در عمل شاهد چنین موضوعی نیستید و پست‌ها به‌صورت کاملا Random نمایش داده می‌شوند.

 

گزینه‌ی دوم (آیکون ذره بین) بخش جستجوی اینستاگرام است که در آن به موارد مهم و بااهمیتی دسترسی خواهید داشت.

 

اولین بخش که در بالای صفحه قرار گرفته، مربوط به بخش جستجو است. در این قسمت با چهار تب متفاوت (Top, People, Tags و Places) رو‌به‌رو خواهید شد. اگر کلمه‌ مورد نظر شما در بخش اکانت‌ها (People) جستجو شود، صفحه‌های مربوط به آن و اگر همین کلمه در بخش هشتگ‌ها (Tags) جستجو شود نیز تمامی عکس‌های مرتبط با موضوع جستجوشده‌، برای شما به نمایش در خواهد آمد. بخش Top نیز ترکیبی از آی‌دی‌ها، هشتگ‌ها و مکان‌ها است و زمانی که کلمه‌ای را در کادر جستجو وارد می‌کنید می‌توانید در تب Top تمامی موارد مهم را اعم از هشتگ و... مشاهده کنید

 

دومین بخش مربوط به یک نوار باریک است که در آن می‌توانید لایو ویدیوها و استوری‌‌های محبوب و منتخب را مشاهده کنید تا در صورت تمایل آن‌ها را تماشا کنید. اگر با مفهوم لایو ویدیو یا استوری آشنایی ندارید در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

 

بخش سوم نیز مربوط است به عکس‌ها و ویدیوهایی که به‌صورت اتفاقی از حساب‌های مختلف اینستاگرام (که فالو نکرده‌اید) به شما نمایش داده می‌شوند. این انتخاب‌ها بر اساس علایق شما صورت می‌گیرد، به این معنا که اینستاگرام با آنالیز افرادی که فالو کرده‌اید و تصاویری که لایک می‌کنید، عکس‌ها و ویدیوهایی که احتمالا برای شما جالب است، در این بخش برای شما نمایش می‌دهد. 

 

گزینه‌ی سوم (آیکون قلب) بخش مدیریت اعلان‌ها است. این بخش شامل دو برگه جداگانه با عنوان You و Following است. در بخش You اگر کسی برای شما درخواست دوستی بفرستد، عکس شما را لایک کند یا برایتان کامنت بگذارد به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد. در تب دوم نیز می‌توانید اطلاعات مختصری از افرادی که آن‌ها را فالو کرده‌اید پیدا کنید. برای مثال می‌توانید متوجه شوید که دوستتان چه عکس‌هایی را لایک یا به تازگی چه صفحه‌ای را فالو کرده است. 

 

گزیه چهارم (آیکون آدمک) نیز پروفایل شخصی شما است. در این بخش تمامی عکس‌ها و ویدیوهایی که ارسال کرده‌اید وجود دارند و می‌توانید به تغییر اطلاعات اکانت خود بپردازید.

  • بهزاد حسین عباسی
۱۲
فروردين

بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ در ایران کدام است

وبسایت مارکتینگ

اهمیت وبسایت در بازاریابی دیجیتالوبسایت اصلی‌ترین پایگاه مشتریان شماست! به احتمال خیلی زیاد اولین برخورد مشتریان با کسب‌وکار شما در وبسایت اتفاق می‌افتد. دیگر نمی‌توانید مثل کسب‌وکارهای سنتی با استخدام یک فروشنده چرب زبان مشتریان را جذب کنید! پس باید کاری کنید که مشتری جذب خودِ وبسایت شود.

 

شاید بگویید نیازی به سایت ندارم، با یک پیچ اینستاگرامی زیبا هم ‌می‌توانم محصولاتم را بفروشم. در جواب باید بگویم، بله! حتماً باید این کار انجام دهید! اما اگر فردا این پیچ به هر دلیلی از دسترس خارج شد، مشتریان دیگر چگونه می‌توانند شما را پیدا کنند؟ پیشنهاد می‌کنیم که حتماً ویدیو زیر را نگاه کنید تا جواب تمام سوال‌هایتان را بگیرید.

 

 

در ادامه باید بگوییم که لطفاً همه تخم‌ مرغ‌های خود را در یک سبد نچینید! شما نیاز به یک پایگاه مرکزی برای مشتریان خود دارید، به همین دلیل یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق با ساخت یک وبسایت جذاب و کاربردی آغاز می‌شود!

 

ظاهر زیبا و چیدمان اصولی مطالب تاثیر زیادی در فروش شما خواهد داشت. البته یادتان باشد زیبایی در سادگی است. منظور من این نیست که هیچ رنگ و لعابی به سایتتان ندهید. بلکه باید تا حد امکان از شلوغ کردن صفحات سایت خودداری کنید.

 

شرکت Adobe که معرف حضورتان هست؟ سازنده نرم افزارهای گرافیکی مثل فتوشاپ، پریمیر و... . این شرکت در تحقیقات خود اعلام کرد:

 

اگر رابط کاربری سایت شما زیبا نباشد، 38 درصد کاربران بدون توجه به محتوای سایت از آن خارج می‌شوند!

منظور از رابط کاربری یا به اصطلاح UI همان ظاهر سایت شماست. البته زیبایی رابط کاربری تنها معیار مهم نیست! اگر تنها روی ظاهر سایت تمرکز کنید، ممکن است از توجه به مسائل مهم دیگر مثل تجرب? کاربری غافل شوید. نمی‌دانم چیزی از تجربه‌ کاربری به گوشتان خورده یا نه؟ در زبان انگلیسی به آن User Experience یا به اختصار (UX) می‌گویند. اگر خودمانی بخواهم بگویم، تجربه کاربری در حقیقت همان حسی است که کاربر در حین کار کردن با وبسایت شما دارد.

 

مثلاً اگر وبسایت شما خیلی کند باشد یا پیدا کردن یک گزین? مهم برای کاربر سخت باشد، قطعاً خاطر? بدی از شما در ذهنش باقی خواهد ماند. اما اگر به زیبایی همه چیز در جای خودش قرار داشته باشد، قطعاً زمان بیشتری را در سایت شما می‌گذراند. به طور کلی هر چه بتوانید زمان ماندگاری کاربران را در وبسایت خود افزایش دهید، احتمال خرید آن‌ها بیشتر خواهد شد.

 

مورد دیگری که باید در اینجا اشاره کنم، مسئله واکنش گرایی یا همان ریسپانسیو بودن (Responsive) سایت شماست. امروزه بیشتر کاربران به جای کامپیوترهای رومیزی از تلفن همراه خود برای وبگردی استفاده می‌کنند. نسبت تصویر و اندازه انداز? نمایشگر موبایل‌ها با هم متفاوت است.

 

اگر وبسایت شما به صورت ریسپانسیو طراحی شده باشد، خیلی سریع خودش را با انداز? صفح? کاربر وفق می‌دهد تا مطالب شما به صورت درست نمایش داده شوند؛ ولی در غیر اینصورت بهم ریخته شدن ظاهر سایت باعث فرار کاربران خواهد شد.

 

البته ریسپانسیو بودن در رتب? سایت‌ شما در نتایج جستجو (یا سئو) هم تاثیر فراوانی دارد. (اگر به دنبال ساخت یک وبسایت جذاب با قیمت مناسب هستید، می‌توانید از سرویس‌های سایت ساز، مثل پرتال استفاده کنید یا اینکه به قسمت طراحی سایت نوین مراجعه کنید.)

 

بازاریابی محتوا

محتوا در موفقیت دیجیتال مارکتینگ شما تاثیر داردگفتیم که عادات خرید در مشتریان تغییر کرده و حالا بیشتر مردم قبل از خرید، به دنبال دریافت اطلاعات موثق و مفید هستند تا بر این اساس انتخاب خود را انجام دهند.

 

منابع زیادی برای پیدا کردن این اطلاعات وجود دارد. ولی چه کسی بهتر از خود شما؟ قطعاً شما بهتر می‌توانید محصول خود را معرفی کنید تا افراد دیگر! اینجاست که باید از بازاریابی محتوا (Content Marketing) استفاده کنید. اما بازاریابی محتوا یعنی چه؟

 

3 کاری که پس از دوره دیجیتال مارکتینگ  و بروزرسانی الگوریتم گوگل باید انجام دهیدحتما بخوانید: 3 کاری که پس از بروزرسانی الگوریتم گوگل باید انجام دهید

بازاریابی محتوا یعنی جذب مخاطب از طریق تولید محتوای باکیفیت و سئو شده، و هدایت او به سمت خرید از سایت.

محتوا انواع مختلفی دارد؛ مثلِ محتوای متنی، محتوای ویدئویی، محتوای تصویری. ولی برای شروع یک کسب‌وکار، محتوای متنی به دلیل پراستفاده بودن و توجه گوگل به آن اهمیت بیشتری دارد، پس ابتدا تمرکزتان را روی این بخش بگذارید.

 

برای داشتن یک وبلاگ عالی به موارد زیر توجه کنید:

 

یکی از اساسی‌ترین پایه‌های ساخت یک وبلاگ خوب مهارت تحقیق کلمات کلیدی است. این تحقیق به شما کمک می‌کند تا بفهمید کاربران این روزها به چه موضوعاتی علاقه‌مند هستند و آن را بیشتر سرچ می‌کنند. با تمرکز روی این کلمات می‌توانید به‌صورت هدفمند در صفحه نتایج (SERP) گوگل دیده شوید و کاربران بسیاری را وارد سایت خود کنید.

سعی کنید با تولید محتوای به روز و جذاب اعتماد مشتریان به خود جلب کنید.

از لحن تبلیغاتی در مقالات خود استفاده نکنید. این کار باعث می‌شود تا مشتریان کمتر به شما اعتماد کنند.

حتماً بخش نظرات را به وبلاگ خود اضافه کنید. مشاهد? نظرات سایر خوانندگان باعث می‌شود تا کاربران جدید به شما خیلی‌ راحت‌تر اعتماد کنند.

  • بهزاد حسین عباسی
۱۲
فروردين

بهزاد حسین عباسی مدرس بازاریابی دیجیتال

09121724677

 

1. بازاریابی محتوایی
هر سال بازار بازاریابی محتوایی نسبت به سال گذشته داغ‌تر می‌شود که البته این بی‌دلیل نیست: مردم بیشتر از آنکه به دنبال آن باشند که چیزی به آن‌ها بفروشید یا با تبلیغات گاه و بیگاهتان مزاحم کارشان شوید، تمایل دارند که به آن‌ها کمک کنید و اطلاعات بیشتر، متناسب‌تر و باکیفیت‌تری را در اختیارشان قرار بدهید.
هدف اصلی بازاریابی محتوایی تولید محتوایی است که به مخاطب و حل مشکلات وی کمک می‌کند. از این طریق چند هدف مهم محقق می‌شود؛ به‌این‌ترتیب که به‌تدریج جامعه‌ای از مخاطبان متناسب برای کسب‌وکار شکل می‌گیرد و اعتبار کسب‌وکار و در نهایت مقدار فروش آن افزایش پیدا می‌کند.
«محتوا»ی بازاریابی محتوایی می‌تواند هر چیزی باشد؛ از وبلاگ نویسی و انتشار محتوای متنی در وب‌سایت گرفته تا ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، ویدئو، کتاب‌های الکترونیکی یا هر محتوای دیجیتال دیگری که بتوان از آن با اهداف بازاریابی استفاده کرد. آیتم‌های چاپی مانند بروشورها یا مجلات را نیز می‌توان به عنوان نوع سنتی بازاریابی محتوایی قلمداد کرد.
 
2. بازاریابی ایمیلی
شاید تصور کنید که ایمیل منسوخ شده و به تاریخ پیوسته است، اما آمار و ارقام چیز دیگری را نشان می‌دهد. در واقع، آمارهای مختلف حاکی از آن است که میزان بازگشت سرمایه (ROI) بازاریابی ایمیلی (یا ایمیل مارکتینگ) چیزی بین 3800 تا 4200 درصد متغیر است؛ به این معنی که در ازای هر ریالی که هزینه می‌کنید، 38 تا 42 ریال درآمد خواهید داشت.
مقاله مرتبط: چطور با کمک بازاریابی ایمیلی برند خود را مطرح کنیم؟
 
3. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
انسان به عنوان یک موجود اجتماعی با حضور در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی تلاش می‌کند تا پاسخگوی نیازهای اجتماعی خود باشد. با بهره برداری از این نیاز و علاقه می‌توانید آگاهی مردم نسبت به برند خود را تقویت کنید، یک اجتماع فعال و علاقه‌مند از مشتریان بالقوه و بالفعل تشکیل بدهید و محتوا و محصولات خود را در برابر افراد جدیدی قرار بدهید.
مقاله مرتبط: 10 مزیت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کار شما
 
بازاریابی چیست؟
 
4. تبلیغات آنلاین و کلیکی
تبلیغات کلیکی (PPC) همان تبلیغاتی هستند که در بالای نتایج جستجو مشاهده می‌کنید. مزیت این نوع از تبلیغات و اکثر تبلیغات اینترنتی مشابه این است که هدفمند هستند و به‌علاوه، آمار دقیقی از وضعیت کلیک‌ها و کلیک کنندگان را در اختیار تبلیغ‌کننده قرار می‌دهند که می‌توانید از آن برای پیشبرد بهتر اهداف بازاریابی خود کمک بگیرید.
 
بازاریابی چیست؟
 
5. سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو
یکی از مؤثرترین روش‌های بازاریابی و جذب ترافیک، سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو است. در طول فرآیند بهینه سازی، با سازمان‌دهی محتوا و انجام سایر اقدامات مرتبط با سئوی کلاه‌سفید (به معنی استفاده از راهکارهای استاندارد و تخطی نکردن از اصول) مخاطب متناسبی را جذب می‌کنید که به موضوعات وب‌سایت شما و تولیدات شرکتتان علاقه‌مند است و در نتیجه، احتمال تبدیل شدن وی به مشتری بالفعل بیشتر است.
 
6. روابط عمومی
حتی در روزگاری که کانال‌ها و تاکتیک‌های مدرن و پر زرق و برقی در دسترس کسب‌وکارها و مردم قرار دارد، هنوز هم شکل دادن به رابطه‌ها به سبک و سیاق قدیم برای بازاریابی کارآمد ضروری است. از طریق روابط عمومی یا PR در جهت مدیریت رابطه‌ها تلاش می‌کنیم تا تصور مردم نسبت به برند ما همواره مثبت باقی بماند.
 
7. اینفلوئنسر مارکتینگ
کمک گرفتن از افراد تأثیرگذار یا «اینفلوئنسر» در حوزه‌های مختلف یکی از روش‌های مؤثر برای بازاریابی و تبلیغات است. در روش اینفلوئنسر مارکتینگ با تکیه بر شهرت یک شخص شناخته شده یا تأثیرگذار و علاقه‌مندان و دنبال کنندگان وی می‌توانید مردم را نسبت به خرید محصول خود متقاعد کنید.

 

 

دوره دیجیتال مارکتینگ 

دوره اینستاگرام 

دوره دیجیتال مارکتینگ 

مشاوره بازاریابی

مشاوره فروش 

مدرس بازاریابی

مدرس فروش

مشاوره دیجیتال مارکتینگ

 

  • بهزاد حسین عباسی
۱۲
فروردين

 

 

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال  چیست ؟!
دیجیتال مارکتینگ شامل تمام فعالیت های بازاریابی هست که از اینترنت یا دستگاه های الکترونی استفاده میکنند.در دیجیتال مارکتینگ با استفاده از کانال های دیجیتالی مثل موتور های جستجو ،رسانه های اجتماعی،ایمیل و . . . در وبسایت خود برای مشتری های فعلی و جذب مشتری جدید استفاده میشود
جالبه بدونین با اینکه اینترنتی در حال حاضر هم وجود دارد باز هم تعداد افرادی که هر روز وارد اینترنت میشوند زیاد میشود !! طبق تحقیقات استفاده از اینترنت در بزرگسالان تنها در ۳ سال گذشته ۵ درصئ افزایش یافته و چیزی داریم کم کم مشاهده میکنیم نحوه ی خرید کردن مردم نسبتا تغییر کرده هست
بازاریابی برای مخاطبان شما باید در جای مناسب و در زمان مناسب انجام شود و به این معنیست شما باید در جایی باشین که مشتریان شما در حال حاضر هستند : یعنی اینترنت
موضوعی هم که باید بهش توجه کنین اینه که بازاریابی اینترنتی  زیر مجموعه ای از دیجیتال مارکتینگ هست .

تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ و مثالی از آنها
بهترین دیجیتال مارکتر ها یه تصویر واضح از چگونگی انجام هر کمپین بازاریابی دیجیتال برای اهداف کلیدی خود دارند و بسته به اهداف استراتژی بازاریابی خود ،دیجیتال مارکتر ها میتوانند بوسیله ی کانال های در دسترس از کمپین بزرگتری حمایت کنند

برای مثال:

یک بازاریاب محتوا (content marketer)
میتواند مجموعه ای از پست های وبلاگ را درست کند تا در ادامه کتاب الکترونیکی جدیدی را درست کند

بازاریاب شبکه های اجتماعی (content marketer)
پس از انتشار پست ها در رسانه های اجتماعی به تبلبغ این پست ها کمک میکنند و شاید یک دیجیتال مارکتر با ساخت یک کمپین ایمیل با ارسال کتاب الکترونی به مشتریان باعث افزایش دانلود کتاب الکترونی
و منتشر شدن آن شود. ما در ادامه بیشتر در مورد دیجیتال مارکتر ها صحبت میکنیم در این بخش در مورد رایج ترین روش های دیجیتال مارکتینگ صحبت میکنیم

بهینه سازی موتور های جستجو یا سئو (seo)

تمام فعالیت هایی که رای اینکه سایت(یا وبلاگ)شما در نتایج گوگل رتبه بالاتری قرار بگیرد.
و در نتیجه باعث افزایش ترافیک رایگان وبسایت شما میشود

 

دوره دیجیتال مارکتینگ 

دوره اینستاگرام 

دوره دیجیتال مارکتینگ 

مشاوره بازاریابی

مشاوره فروش 

مدرس بازاریابی

مدرس فروش

مشاوره دیجیتال مارکتینگ

  • بهزاد حسین عباسی